P/A: Maatstaff NB:
Topaasstraat 165
4817 HA Breda
T: 06-8399.0060
Cultuur
Aangescherpte procedures, andere werkvolgordes, snellere computers, efficiëntere software-pakketten, nieuwe machines… Organisaties die zichzelf willen verbeteren, nemen vaak al snel hun toevlucht tot allerlei procesmatige aanpassingen. En daar is ook niets mis mee: dit soort zaken draagt doorgaans absoluut bij aan een soepel lopende organisatie en tevredener klanten.Een prettige werksfeer: de basis voor fijn werken
Tegelijkertijd laten veel bedrijven juist het vlak waarop veelal het méést te winnen valt, volledig links liggen: verandering van cultuur, sociale en communicatieve vaardigheden, aangepaste leider-schapsstijlen én ons gedrag binnen de organisatie. Wat blijkt namelijk keer op keer uit onderzoek? Mensen die niet lekker in hun vel zitten, presteren ook minder. Stel jezelf of je collega’s maar eens de vraag wat het belangrijkst is: een iets beter salaris, werk doen wat je écht leuk vindt, of je die 40 uur per week begeven in een prettige en gelijkwaardige werksfeer? De meeste mensen vinden een prettige omgang met collega’s en leidinggevenden belangrijker dan een iets hoger salaris bijvoorbeeld of inhoudelijk uitdagender werk. Natuurlijk, alle drie zijn ze belangrijk, maar als de sfeer slecht is, maakt dat de dagen gevoelsmatig het langst.
Je wil je als mens ergens gewaardeerd en op je plaats voelen in een organisatie. Medewerkers die zich prettig voelen te midden van hun collega’s, doen hun werk beter en met meer plezier. Zij komen makkelijker met ideeën, nemen eerder initiatieven, en voelen zich verantwoordelijker voor de zaak. Bovendien maken ze minder fouten, zijn ze minder vaak en korter ziek en kijken ze vaak minder op de klok.
Regels van bovenaf
Des te verbazingwekkender dus dat organisaties die écht willen veranderen, nauwelijks iets doen aan de verbetering van werksfeer en onderlinge verhoudingen. Terwijl dit bijna altijd gratis is en tegelijkertijd veel oplevert. Áls ze er al iets aan doen, gaat het vaak om regeltjes die van bovenaf worden opgelegd en waarvan de meerderheid van de mensen nadeel ondervindt omdat die regels maar op de minderheid van mensen is gemaakt. Daardoor is het draagvlak al van meet af aan minimaal en is een culturele aanpassing gedoemd om te mislukken.
Normen geven richting
Maar werken aan ‘de norm’ is wel belangrijk. Normen en waarden geven richting, maar ook identiteit en iets gemeenschappelijks. Het geeft een sociale motivatie om elkaar aan te spreken op samen gemaakte afspraken, op normen en waarden die we delen. Wat is hier in jouw organisatie eigenlijk de norm? En zijn er gedragingen waarvan je vindt dat dat niet zou moeten kunnen? Zijn er mensen die in jouw optiek overal juist wél het goede voorbeeld geven? En wat doen zij dan? Vertel het ons.